Organisasi : SJK ( C ) JERLUN, 33000 KUALA KANGSAR.
Visi : Menjadikan SJK ( C ) JERLUN sebagai komuniti berilmu yang bertaraf dunia menjelang tahun 2015.
Misi : Kami bersama-sama melaksanakan sistem Pendidikan berteraskan ilmu pengetahuan untuk melahirkan
kecemerlangan yang bertaraf dunia dalam bidang:
a. Pengurusan dan kepimpinan yang cekap, berkesan, telus dan tulus.
b. Akademik yang berasaskan pengurusan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti bagi mencapai keputusan peperiksaan awam yang terbilang.
c. Sahsiah yang berasaskan program pembangunan insan.
d. Sukan yang berasaskan pendekaan saintifik dan inovatif.
e. Kokurikulum yang berasaskan pembinaan generasi bestari, jati diri dan integrasi nasional.
Latar Belakang :
a. Kekuatan
1. Guru-guru yang cukup dan terlatih.
2. Pengurus sekolah yang mempunyai bersemangat tinggi.
3. PIBG memberi sokongan sepenuhnya.
4. Kemudahan infrastruktur yang mencukupi.
5. Persekitaran yang kondusif.
b. Kekurangan
1. Guru kurang peka tentang suasana yang kondusif unutk P & P.
2. Bilangan murid semakin berkurang.
3. Ibu bapa bertanggapan bahawa tanggungjawab pendidikan adalah terletak di tangan guru sahaja.
MATLAMAT STRATEGIK
1. Memantapkan pengurusan organisasi yang berkualiti.
2. Melaksanakan pembangunan sumber manusia berteraskan ilmu, iman dan amal.
3. Menguruskan infrastruktur dengan cekap.
4. Menguruskan pemmbangunan teknologi maklumat dan komunikasi(TMK) dengan cekap dan berkesan.
Objektif :
1. Agihan tugas mengikut struktur dan sistem pengurusan.
2. Sistem Maklumat Pengurusan Pendidikan (EMIS) guru dan staf yang kemas kini.
3. Amalan ciri-ciri ‘sekolah berkesan’ di semua sekolah.
4. Pemanfaatan piawaian kualiti.
5. Pelaksanaan aktiviti orientasi
6. Proses sosialisasi yang positif berlaku secara berterusan.
7. Pengurusan sesi latihan dalaman berdasarkan keperluan organisasi
8. Penyediaan ruang dan peluang untuk peningkatan tahap profesionalisma dalam kalangan staf.
9. Pengurusan kurikulum yang cekap
10. Pengurusan P & P yang berkesan.
11. Penyediaan sistem maklumat kurikulum yang lengkap dan sistematik
12. Pemantapan pengurusan program pembangunan kurikulum.
13. Pewujudan iklim pembelajaran yang kondusif.
14. Kemudahan ruang aktiviti kokurikulum yang berkualiti dan selamat
15. Penyelenggaran dan keselamatan
16. Pengurusan kewangan secara telus, akauntibiliti dan integriti
17. Pelaksanaan kajian impak terhadap pembelanjaan di sekolah.
18. Peningkatan dalam penggunaan e-kewangan.
19. Pengurusan makmal komputer yang cekap dan berkesan.
20. Pengurusan mel elektronik
21. Pelaksanaan pengautomasian dalam pengurusan
22. Pelaksanaan sistem maklumat interaktif yang lebih berkesan
Matlamat Strategik 1
4.1 Memantapkan pengurusan organisasi yang berkualiti.
Objektif;
4.1.1 Agihan tugas mengikut strktur dan sistem pengurusan.
4.1.2 EMIS guru dan staf yang kemas kini.
4.1.3 Amalan ciri-ciri “sekolah berkesan “
4.1.4 Pemantapan piawaian kualiti
Menu | |||||||||||||||
STRATEGI | AKTIVITI | PELAN TINDAKAN | Tindakan | Catatan | |||||||||||
Jan | Feb | Mac | Apr | Mei | Jun | Jul | Ogo | Sep | Okt | Nov | |||||
1.0 Struktur dan sistem organisasi sekolah yang mantap | 1.1 Menyediakan carta organisasi dan senarai tugas yang lengkap dan Jelas | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Guru Besar / semua PK | Carta organisasi mantap dan siap sebelum sesi persekolahan Baru Bermula | |
1.2 Mesyuarat JK pengurusan sekolah | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | J/K pengurusan sekolah | Mesyuarat mengikut jadual | ||
1.3 Mesyuarat JK Kewangan | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | J/K kewangan sekolah | Prosedur kewangan dipatuhi dan berkhemah | ||
1.4 Mesyuarat JK Kurikulum | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Jk kurikulum sekolah | Mesyuarat mengikut jadual | ||
1.5 Mesyuarat JK koku | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | JK Koku | Mesyuarat mengikut jadual | ||
1.6 mesyuarat JK Disiplin | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Jk Disiplin | Mesyuarat mengikut jadual | ||
1.7 Mesyuarat guru | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Semua guru | Mesyuarat mengikut jadual |
STRATEGI | AKTIVITI | PELAN TINDAKAN | Tindakan | Catatan | ||||||||||
Jan | Feb | Mac | Apr | Mei | Jun | Jul | Ogo | Sep | Okt | Nov | ||||
2. Menetapkan Halatuju Organisasi yang jelas | 2.1 Membina misi & visi Sekolah (Dis 2010) | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | JK pengurusan sekolah | visi jelas |
2.2 Mejelaskan kepada guru, kakitangan dan pelajar | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Semua warga sekolah | Semua warga sekolah jelas dan menghayati Visi dan Misi | |
2.3 Membincang dan merancang aktiviti setiap J/K | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Setiap JK | - | |
2.4 Dokumentasi dan failkan | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | JK pengurusan sekolah | visi jelas | |
2.5 Memantau dan kajian semula. | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Semua warga sekolah | Semua warga jelas misi dan menghayatinya |
>
STRATEGI | AKTIVITI | PELAN TINDAKAN | Tindakan | Catatan | ||||||||||
Jan | Feb | Mac | Apr | Mei | Jun | Jul | Ogo | Sep | Okt | Nov | ||||
3. Pemantauan & Pengurusan data & Maklumat | 3.1 Laporan minit mesyuarat semua J/K | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Setiap JK | - |
3.2 Analisa data | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Semua warga sekolah | ||
3.3 Kajian semula dan Penambahbaikan | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Setiap JK | - |
Matlamat strategi 2
4.2 Memastikan pembangunan sumber manusia dilaksanakan berteraskan ilmu, imaan dan amal.
Objektif:
4.2.1 Pelaksanaan aktiviti orientasi.
4.2.2 Proses sosialisasi yang berlaku secara berterusan.
4.2.3 Pengurusan sesi latihan dalaman berdasarkan keperluan organisasi.
4.2.4 Penyediaan ruang dan peluang untuk peningkatan tahap profesionalisme dalam kalang staf.
STRATEGI | AKTIVITI | PELAN TINDAKAN | Tindakan | Catatan | ||||||||||
Jan | Feb | Mac | Apr | Mei | Jun | Jul | Ogo | Sep | Okt | Nov | ||||
1. Program orientasi | 1.1 memberi motivasi kepada guru baru tentang tugas, visi, misi, dan piagam palanggan organisasi. | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Guru Besar/ PK 1 | Semua staf baru menerima pendedahan. |
1.2 Menerangkan bidang tugas yang berkaitan dengan pengurusan. | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | Guru Besar/ PK 1 | Semua program dilaksanakan | |
1.3 Membimbing guru melaksanakan P&P berdasarkan sukatan baru. | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | PK 1 /Guru Kanan | PK 1 /Guru Kanan | |
1.4 Menerangkan dan memberi kefahaman tentang pelbagai kaedah P&P dan BBM. | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | √ | PK 1 / Guru Kanan | 4 x latihan dalaman sehingga guru mahir menggunakan BBM |