Program Kecemerlangan Akademik SJK C JERLUN

PROJEK :Projek Peningkatan Akademik 2 Tahun untuk 2 Tahap

PENGENALAN

Masih banyak ruang dan peluang
untuk melaksanakan penambahbaikan, terutama bagi menjayakan matlamat
Perancangan Strategik Kecemerlangan Akademik

strategik kecemerlangan akademik iaitu;

1 Meningkatkan kecemerlangan dalam peperiksaan awam

2 Meningkatkan penguasaan kemahiran asas dalam kalangan murid

3 Memantapkan pelaksanaan Dasar 60:40

4 Memantapkan pelaksanaan Dasar PPSMI

5 Meningkatkan penguasaan dan penggunaan TMK

6 Meningkatkan ketrampilan murid

7 Meningkatkan penguasaan ilmu dengan mengamalkan budaya
pembelajaran sepanjang hayat






















MATLAMAT

Tahap 1 ( Tahun 2 dan Tahun 3 )

1 Meningkatkan penguasaan kemahiran asas 3M di SJKC JERLUN.
2 Meningkatkan peratus lulus semua mata pelajaran di SJKC JERLUN.

Tahap 2 ( Tahun 5 dan Tahun 6 )

1 Meningkatkan pencapaian kuantiti dan kualiti bagi semua mata
pelajaran di SJK C JERLUN

OBJEKTIF

1 100% murid Tahun 3 di SJKC JERLUN menguasai 3M

2 100% murid Tahap 1 di SJKC JERLUN mencapai skor minimum 50% atau peningkatan
5% bagi semua mata pelajaran

3 10% murid di SJKC JERLUN mencapai 5A / 7A dan 70% murid lulus semua mata
pelajaran di Tahun 5

4 20% murid di SJKC JERLUN mencapai 5A / 7A dan 80% murid lulus semua mata
pelajaran dalam UPSR



STRATEGI

1 Pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti di SJKC JERLUN.
2 Penyeliaan dan pemantauan yang berkesan di SJKC JERLUN.
3 Sistem penilaian dan tindak ikut yang berkesan di SJKC JERLUN.
4 Aktiviti pemulihan, pengukuhan dan pengayaan yang berterusan di SJKC JERLUN.

PROGRAM: Program Kecemerlangan Akademik SJK C JERLUN

PELAKSANAAN






































PENILAIAN DAN TINDAK IKUT

1 Pemantauan dan penyeliaan peringkat sekolah
2 Pemantauan dan penyeliaan oleh PPD
3 Post Mortem
4 Perancangan program mengikut keperluan



10.0 PENUTUP

Adalah diharapkan dengan melaksanakan Program Kecemerlangan Akademik
ini, semua warga pendidik di peringkat sekolah dan PPD berasa terpanggil
untuk menyumbang dan membina kecemerlangan pendidikan di sekolah
dalam keadaan terancang dan sistematik.

Adalah juga diharapkan supaya usaha murni yang dihasilkan oleh gabungan
kepakaran Guru Besar, PPD dan guru-guru di sekolah akan membolehkan
kita bergerak lebih pantas, tersusun dan berkualiti. Kecemerlangan
murid-murid berada di tangan kita dan selari dengan matlamat PIPP untuk
membina modal insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang.