Perkara-perkara yang perlu mengadakan penambahbaikan pada tahun 2010

Perkara-perkara yang perlu mengadakan penambahbaikan pada tahun 2010

1. Program peningkatan 5 mata pelajaran asas pada setiap tahun ( tahun 1 hingga tahun 6 ).
2. Refleksi P & P
3. Perancangan strategik.
4. Kaedah P & P yang pelbagai.
5. Budaya Guru Pendamping
6. Budaya Kerjasama, Kerja Sama-sama
7. Budaya Tunduk dan memberi Salam
8. Budaya Beratur
9. Budaya Senyap Dalam Kelas
10. Budaya Membaca
11. Budaya Sifar Sampah
12. Pengukuhan/pemulihan/pengkayaan dalam P & P.
13. Sistem pemantauan – pencerapan/semakan buku/ kualiti dan hasil kerja.
14. Guru bertugas harian/ lewat/berdiri di sudut/ tiada teguran.
15. Disiplin kelas – teguran/nasihat/kawalan.
16. Duduk mengajar sepanjang masa/ chalk and talk , membosankan pelajar.
17. Penetapan latihan minima mingguan/bulanan.
18. Headcount/program 2T2T.
19. Pengurusan Fail/mesyuarat.
20. Kebersihan/keceriaan bilik darjah.
21. Sampah. dalam bilik darjah.
22. Pengurusan pejabat/ PT.
23. Rekod cuti/ pernyataan perkbidmatan.
24. Pengurusan stok.
25. Pengurusan/pengunaan ABM.
26. Penyemakan buku latihan.
27. Penggunaan alat ICT.
28. Penguasaan BM/BI..
29. Kurang jelas tentang senarai tugas.
30. Kurang jelas waktu lapang / free period, cuti penggal, cuti rehat, cuti rehat khas, cuti sakit.
31. Aktiviti kokurikulum – tunjuk ajar guru.
32. Ketepatan masuk kelas.
33. Pemulihan/bimbingan semasa pelajar membuat latihan dalam kelas.
34. Peluang penglibatan pelajar.
35. Surat amaran ponteng sekolah.
36. RMT – buah-buahan.
37. Bilik sukan – peralatan.
38. Anggaran perbelanjaan./PCG.
39. Pembelian barang-barang kecil.
40. Tindakan susulan selepas mesyuarat.
41. Guru bercakap semasa perhimpunan/ pertandingan./buat kerja sendiri dan tidak membantu dalam kawalan disiplin.
42. Sokongan guru terhadap aktiviti sekolah/program.
43. Guru tidak melatih pelajar beratur pada peringkat awal dan tiada seliaan guru pada peringkat pertengahan.
44. Kelas computer – elakkan main komputer game sepanjang masa.
45. Jadual mesyuarat guru/kurikulum/panitia/hem/koko/staf.
46. Program bacaan pagi - kawalan/ tunjuk ajar yang longgar.
47. Semakan guru – lambat semak/longgok/pembetulan/salin tanpa pemulihan tindakan susulan..
48. Hukuman guru – jangan guna tangan/hina, tujuan hukuman adalah untuk meningkatkan kesedaran pelajar dan mendidik anak murid.
49. Pemahaman tentang spesifikasi tugas yang sepatutnya.
50. Sikap tidak mahu jadi ketua.
51. Elakkan pelajar disuruh beratur secara beramai-ramai di dalam bilik darjah dan bergilir-gilir untuk di periksa buku latihan mereka oleh guru . Ini akan mengakibatkan masa pembelajaran tidak dijalankan dengan bermakna. ( Kecuali satu dua pelajar yang dikehendaki diberi tunjuk ajar dan bimbingan khas pada akhir sesi pembelajaran ). Gunakan waktu lapang ( free period ) atau masa bukan pembelajaran dalam bilik darjah untuk memeriksa buku latihan pelajar. Elakkan juga suruh pelajar salin buku latihan sahaja untuk kesenangan semakan guru. Sepatutnya di akhir sesi pembelajaran, guru perlu bimbing dan tunjuk ajar kepada pelajar semasa mereka membuat latihan / tugasan secara rondaan dalam kelas.